Ivalon hautausmaa

Rovaniementie 325, 99800 Inari

Hautausmaalla on sankarihauta-alue. Sankarihaudoissa lepää 40 sankarivainajaa ja 1958 sankarihaudoille saatiin Vilho Aallon suunnittelema muistomerkki. Hautausmaalla on kullankaivajien muistomerkki sekä muistomerkki, johon voidaan kiinnittää muistolaatta sellaisen tuhkatun vainajan muistoksi, jonka tuhka on siroteltu luontoon. Lähellä hautausmaan porttia on muistopaikka, johon voidaan sytyttää kynttilä tai tuoda kukkia muualla lepäävän vainajan muistoksi.

Hautausmaalla on betonirakenteinen ja turpeella katettu ruumissuoja, yksikelloinen kellotapuli ja kalustovaja. Hautausmaan ulkopuolella on pysäköintialue.

Ivalon hautausmaa on luonnonmukainen metsähautausmaa, jossa ei ole nurmikenttiä. Ivalon hautausmaan vihki käyttöön 12.10.1930 kirkkoherra Tuomo Itkonen piispa Koskimiehen määräyksestä. Hautausmaan maa-alueen oli lahjoittanut valtio tätä tarkoitusta varten. Myöhemmin hautausmaahan on liitetty valtiolta ostettu lisä-alue, joka vihittiin käyttöön 2003 ja vuonna 2012 on metsähallitukselta ostettu vielä 1,7 hehtaarin alue, johon ollaan suunnittelemassa hautausmaan laajennusosaa.

Hautausmaa on valaistu ja siellä on vesipistejärjestelmä kastelua varten. Hautausmaan vanhaan osaa sijoittuvat myös alueella taisteluissa tai vankileireillä menehtyneiden neuvostosotilaiden joukkohaudat.

Hautausmaan parkkialuetta ja uutta tietä varten hankittiin vuonna 2008 metsähallitukselta noin hehtaarin alue, jotta saatiin lisäparkkipaikkoja noin 200 autolle ja samalla kiertotie, jotta parkkialue ei ruuhkaudu.

Esteetön kulku Esteetön kulku
wc wc

ke 5.6. klo 16.00

Rovaniementie 325, 99800 Inari

Haravointitalkoot Ivalon hautausmaalla

Tervetuloa haravointitalkoisiin Ivalon hautausmaalle! Tehdään yhdessä hautausmaasta kesäisen kaunis. Evästauolla seurakunta tarjoaa kahvit ja paistomakkarat ym pikku purtavaa.