Musiikki

Musiikkitoiminta Inarin seurakunnassa

Seurakunnan musiikkityö pohjautuu ajatukselle, että Jumala voi koskettaa ja kutsua ihmistä myös musiikin kautta.

Musiikki ja virrenveisuu kaikuvatkin ahkerasti monessa tilaisuudessa viikottain. Lähes kaikissa kokoontumisissa laulaminen on jollakin tavalla mukana, esim. hartauden osana tai vaikkapa ruokavirtenä.

Seurakuntaelämän keskus on messu, jossa lauletaan virsiä ja joskus muitakin hengellisiä lauluja kanttorin säestyksellä. Lisäksi seurakunnassa käy vierailevia muusikoita avustamassa messuissa eri instrumenteilla. Tällä tavalla jumalanpalvelusten musiikki voi monella tavalla puhutella ja koskettaa. Kirkkovuoteen mahtuu myös ns. erityismessuja, kuten Suomalainen messu ja Kansanlaulumessu, joiden musiikki poikkeaa perinteisestä messusta.

Kanttori palvelee ilossa ja surussa

Elämään sisältyy iloisia ja surullisia hetkiä. Yksi iloisimmista tilanteista on, kun saa astella alttarille yhdessä rakastamansa ihmisen kanssa. Häihin on mahdollisuus saada kanttori soittamaan; häämarssitoiveet ja muut musiikkiasiat voi osoittaa suoraan kanttorille.

Surun kohdatessa voi etsiä lohtua tutusta ja kauniista musiikista sekä lempivirsistä; hautajaisissa saa kuulla juuri sitä musiikkia, joka parhaiten lohduttaa omaisia. Toimituskeskustelussa papin kanssa voi esittää toiveen saattomusiikeista ja virsistä. On myös mahdollista jättää musiikkivalinnat kanttorin päätettäväksi.

Tervetuloa laulamaan ja kuuntelemaan musiikkia!

Inarin seurakunnassa järjestetään monenlaisia musiikkitilaisuuksia, joista suosituimpia ovat olleet yhteisvastuukonsertti helmikuun lopulla sekä Kauneimmat joululaulut -tilaisuudet. Vierailevat esiintyjät järjestävät myös konsertteja seurakuntamme kirkoissa Ivalossa ja Inarissa sekä Saariselän kappelissa.