Inarin seurakunta

Inarin seurakunta on perustettu 7.3.1881. Väkiluku on nykyisin noin 4400 henkeä. Pinta-alaltaan seurakunta on Suomen suurin, kokonaispinta-ala on 17 000 neliökilometriä. Seurakunnalla on neljä kirkkoa tai kappelia. Pääkirkko Ivalossa (1966), saamelaiskirkko Inarissa (1951), vanha erämaakirkko Pielpajärvellä (1760) ja uusimpana tulokkaana tunturikappeli Saariselällä(1996).

Seurakunnassa on kolme pappia, kaksi nuorisotyönohjaajaa, kaksi diakoniatyöntekijää, kanttori, yksi lastenohjaaja sekä toimisto- ja taloushenkilöstö. Yksi papeista on saamelaispappi, jonka työalueena on koko saamelaisalue. Yksi diakoniatyöntekijöistä on saamelaisdiakonissa, joka toimii Inarin lisäksi Sodankylän Vuotsossa. Seurakunta on kaksikielinen (oikeastaan monikielinen), sillä suomen lisäksi puhutaan pohjoissaamea ja inarinsaamea sekä ortodoksisten kolttien keskuudessa koltansaamea.

Seurakunnan jumalanpalvelukset on porrastettu: Ivalossa klo 11, Inarissa klo 14 ja Saariselällä klo 19. Nellimin ortodoksikirkossa pidetään - kesää lukuunottamatta - luterilainen jumalanpalvelus kerran kuukaudessa klo 14.

Inarin seurakunnan työntekijät