Konfirmaatio ja rippijuhlat

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlan aloittaa konfirmaatiomessu, johon juhlaväen toivotaan osallistuvan. Konfirmaatio pidetään Ivalon kirkossa ja tarvittaessa Inarin saamelaiskirkossa. Nuori voi itse valita, kumpaan konfirmaatioon hän osallistuu.  Juhliin kutsutaan yleensä mukaan omaiset, perheen ja nuoren ystävät sekä kummit ja muut läheiset ihmiset. Nuoren itsensä ja hänen perheensä lisäksi kummit ovat rippijuhlissa tärkeässä osassa. Kummit osallistuvat konfirmoitavan nuoren siunaamiseen kirkossa. Kummin tilalla nuorta siunaamassa voi olla joku muukin läheinen ihminen.

Konfirmaatiomessun jälkeen järjestettäviin juhliin voi kutsua myös rippikoulun isosia ja työntekijöitä. Jos isosten ja rippipapin käyntiä toivotaan, heidät on hyvä kutsua juhlaan etukäteen.

Rippikoulutietoa

Rippikoulu kestää syksystä seuraavaan kesään. Seurakuntaan tutustuminen toteutetaan omaan tahtiin. Inarin seurakunnassa on vuosittain kaksi rippikouluryhmää. Rippikoululaisten ja vanhempien yhteinen aloitusjumalanpalvelus pidetään loka-marraskuussa. Jumalanpalveluksen ja kirkkokahvien jälkeen rippikoululaisille ja huoltajille on omat infotilaisuudet. Rippikoulun aloitusviikonloput pidetään tammi-helmikuussa. Kesän leirijaksot kestäävät maanantaista lauantaihin ja konfirmaatio on sunnuntaina. Kesäleirit sijoittuvat kesäkuun alkuun. Rippikoulumateriaalia on mahdollista saada pohjois- tai inarinsaameksi.

Risti värikästä taivasta vasten.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Rippijuhlien järjestäminen