Mikä on virkatodistus?

Virkatodistus tarvitaan esim. perunkirjoitusta varten tai pankkia varten hoidettaessa kuolleen henkilön raha-asioita.

Passia ja ajokorttia varten ei enää nykyisin tarvita virkatodistusta. Seurakunnat antavat jäsenistään virkatodistuksia, joista peritään Kirkkohallituksen ohjeiden mukainen maksu. Virkatodistuksen tietosisältö määräytyy todistuksen käyttötarkoituksen mukaan.

Virkatodistuksen voi saada myös mistä tahansa maistraatista. Virkatodistusta tarvitaan nykyään yhä vähemmän, sillä viranomaiset saavat usein tiedot suoraan väestötietojärjestelmästä. Virkatodistus tarvitaan mm. perunkirjoituksessa, perinnönjaossa ja sukututkimuksessa.

Inarin ja Utsjoen seurakuntien virkatodistus- ja sukuselvitystilaukset tehdään Rovaniemen aluekeskusrekisteristä p. 016 3355200.

Voit myös tilata virkatodistuksen uuden tilaavirkatodistus.fi - palvelun kautta.

Mies tutkii virkatodistuksia kynä papereiden päällä.

Inarin seurakunnan kirkkoherranvirasto

Avoinna arkisin ti-to klo 10-14