Rippikoulu

Rippikoulu on noin puolen vuoden mittainen kokonaisuus, jonka aikana osallistutaan seurakunnan toimintaan. Rippikoulun tavoitteena on, että nuori vahvistuu siinä uskossa, johon hänet on pyhässä kasteessa otettu. Rippikoulun tarkoituksena on auttaa jokaista löytämään omaa hengellisyyttään, Jumalasuhdettaan. Rippikoulussa opetellaan pysähtymistä, hiljentymistä, rukousta ja hengellisyyttä. Rippikoulun aikana opitaan, että hengellinen elämä on luonteva osa ihmisenä olemista.

Suomessa rippikoulu käydään useimmiten sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippileiristä muodostuu monelle nuorelle ainutkertainen elämys; isoset, kaverit, muu ryhmä ja leirillä oleminen tekevät siitä ikimuistoista! Se on ajanjakso, jota muistellaan vielä vanhanakin.

2024 rippikouluilmoittautuminen TÄSTÄ

Kuka osallistua rippikouluun?

Rippikouluun osallistuminen on vapaaehtoista. Rippikouluun ovat kaikki tervetulleita. Jos nuorta ei ole kastettu, hänet voidaan kastaa rippikoulun aikana. Jos nuori on kastettu, mutta ei ole kirkon jäsen, voi hän halutessaan liittyä kirkkoon. Rippileirille voi osallistua vaikka ei kuuluisi tai haluaisi liittyä kirkkoon, mutta konfirmoiduksi voivat tulla ainoastaan kirkkoon kuuluvat.

Inarin seurakunnan rippikoulut 2024

Inarin seurakunnassa järjestetään vuosittain kaksi rippikoulua. Rippikoulukokonaisuus muodostuu viikonlopun mittaisesta leirijaksosta kevättalvella, seurakuntaan tutustumisjaksosta, viikon mittaisesta leirijaksosta kesällä sekä konfirmaatiosta. Rippikoululaisten ja vanhempien yhteinen aloitusjumalanpalvelus pidetään 5.11.2023 klo 11 Ivalon kirkossa. Jumalanpalveluksen ja kirkkokahvien jälkeen rippikoululaisille ja huoltajille on omat infotilaisuudet. Rippikoulumateriaalia on mahdollista saada pohjois- tai inarinsaameksi.

Muut rippikouluvaihtoehdot

Rippikoulun voi käydä myös aikuisena. Aikuisrippikoulun järjestelyistä voi sopia papin kanssa.

Lapin seurakuntien kehitysvammaistyön erityisrippikoululeiri järjestetän 4-5.5. ja 25-29.6.2024 Rovaniemellä. Lisätietoja voi kysyä diakoni Arja Ollikaiselta p. 040 1394849 tai etunimi.sukunimi@evl.fi

Vuoden 2024 rippikoulut

Rippikoulu 1

Leirijaksot                        26.-28.1. ja 3.-8.6.2024

Konfirmaatio                   9.6.2024 Ivalon ja Inarin kirkossa

Aloitusmessu ja -info      5.11.2023 klo 11 Ivalon kirkossa, messun

jälkeen info rippikoululaisille ja huoltajille

Rippikoulu 2

Leirijaksot                        2.-4.2. ja 10-15.6.2024

Konfirmaatio                   16.6.2024 Ivalon ja Inarin kirkoissa

Aloitusmessu ja -info      5.11.2023 klo 11 Ivalon kirkossa, messun

jälkeen info rippikoululaisille ja huoltajille

Saamelainen rippikoulu Utsjoella

Leirijakso                        13-20.6.2024 Utsjoella

Konfirmaatio                  22.6. Utsjoen kirkossa

23.6. Karigasniemen kappelissa

Lisätietoja Saamelaisesta rippikoulusta antaa Utsjoen seurakunnan nuoristyönohjaaja Ville Orjala p.0407431859 tai etunimi.sukunimi@evl.fi

Rippikoulun hinta on 140€ seurakunnan jäsenille ja 210€ muille. Hinta koostuu viikonloppuleiristä (40€/60€) ja kesän leirijaksosta (100€/150€).

Ilmoittautuminen rippikouluun aukeaa pian!

Nuori makoilee penkillä punaiset lenkkarit jalassa.