Jumalanpalvelukset

Messu eli ehtoollisjumalanpalvelus on seurakuntalaisten yhteinen arjen juhlahetki. Se kutsuu hiljentymään ja saamaan uusia voimia seuraavaan viikkoon.

Messu on kristityn hengellisen elämän hoitamisen paikka.  Siinä Kolmiyhteinen Jumala lähestyy ja puhuttelee ihmistä Raamatun tekstien, musiikin, saarnan ja ehtoollisen kautta. Seurakunta vastaa tähän Jumalan puheeseen ja hyvyyteen rukousten ja yhteisen laulun kautta.

Messun esirukouksessa huomioidaan yksittäisten seurakuntalaisten elämäntilanteet; esirukouksen aikana kastetut saavat oman nimikoidun lehden kastepuuhun, ja kuolleille sytytetään kynttilä. Myös seurakunnalle jätettyjen esirukouspyyntöjen puolesta rukoillaan.

Inarin seurakunnassa messuja pidetään pääsääntöisesti sunnuntaisin seuraavasti:

klo 11 Ivalon kirkossa

klo 14 Inarin kirkossa

klo 19 Saariselän kappelissa

Lisäksi Nellimin ortodoksisessa kirkossa pidetään luterilainen jumalanpalvelus kerran kuukaudessa.

Ivalon kirkon messuja toteutetaan ns. kirkkoväärtien kanssa. Kirkkoväärtit ovat seurakunnan vapaaehtoisia, jotka avustavat messussa eri tehtävissä. He voivat esimerkiksi lukea lukukappaleita, avustaa esirukouksessa, kerätä kolehtia, ottaa kirkkoon tulijat vastaan ovella, jakaa käsiohjelmia ja virsikirjoja ja leipoa kirkkokahveille. Olet tervetullut mukaan kirkoväärtiksi!

Saariselän kappelissa on sesonkiaikoina ns. viikkopappeja Kansan Raamattuseurasta ja Suomen Luterilaisesta Evankeliumiyhdistyksestä. Näillä viikoilla on kappelissa myös keskiviikkoisin iltakirkko ja muina iltoina hartaus tms. tilaisuus.

Pielpajärven erämaakirkossa on perinteenä pitää jumalanpalvelus kaksi kertaa vuodessa:

juhannuspäivänä sekä pääsiäisen aikaan lankalauantaina klo 12.